saloniemi Kärttyisä paremmintietäjä.

Kallio on outo maa?

Kallion alue oli viime vuosisadan alussa hurja paikka. Henkirikoksia tehtiin paljon, erilaiset (lähinnä kai nykyisiä moottoripyöräjengejä muistuttavat) nuorisohuligaaniklikit tappelivat menemään. Asuttiin ahtaasti ja ilmansaasteet olivat raskaasta teollisuudesta ruskeanaan. Sisällissota oli mitenkuten taputeltu ja niin edelleen. Pitkä silta oli paitsi kapean salmen yli menevä silta, myös portti täysin toiseen maailmaan. Etelä-Helsingin porvariston hillitty charmi oli kuin toisesta maailmasta, ja ihmiset tiesivät yhteiskunnassa paikkansa. Ei ollut hyvä mennä nuoren ylioppilaan Kallioon.

Toista se on nyt. Kallion alue on yksi, kallis kaupunginosa muiden joukossa. Sosiaaliset luokkarajat ovat muuttaneet muotoaan, soijalattea saa Rytmistä ja Teurastamon alueella järjestetään lihahuutokauppojen sijasta ruokamessuja. Enää ei pajavasara Sörnäisissä soi eikä kiskoja pitkin pääse nykyiseltä Vallilan nuorisotalolta Malmin hautausmaalle.

Luokkarajat (olivat ne sitten sosiaalisia, ekonomisia tai sosioekonomisia) ovat todellakin Suomesta lähes hävinneet näköpiiristä. Eivät ne poistuneet ole, mutta 1920-luvulla mäkitupalaisen ja helsinkiläisvenäläisen kauppiaan maailmat eivät missään olosuhteissa oikein törmänneet. 60-luvullakin duunarit ja herrat olivat omissa urheiluseuroissaan. Entäpä sitten maantieteellinen etäisyys? Ei Juhani Aho suotta kirjoittanut kokonaista kirjaa rautatiestä, joka täysin käsittämättömästi yhdisti hurjia maantieteellisiä etäisyyksiä. Polkupyörä oli merkittävin kansanterveyttä parantanut tekijä, koska geenit alkoivat sekoittua laajemmalta alueelta. Historiallisesti olemme monilla mittareilla ennenkaikkea yhtenäistyneet.

Tätä taustaa vasten onkin melko hilpeää, että kontroversiaali tiedetoimittaja Marko Hamilo julkaisi Perussuomalainen- lehdessä (pdf, s. 16-17) artikkelin, jossa hän kertoo miten

  • Tilastotietojen perusteella pääkaupunkiseudun arvomaailma ja elämäntapa on eriytymässä muusta Suomesta.

Hamilo perustelee väitettään holtittoman älyttömillä tilastomittareilla (julkinen liikenne, tuliaseiden määrä, kirkkoon kuuluminen ja listattujen homobaarien määrä yhdellä nettisaitilla) eikä vastaa oikeastaan siihen kysymykseen: onko olemassa jotain suomalaista elämäntapaa, josta Kallio on nyt kovasti irtautumassa? Mitä se on, miten se näkyy?

Ei ole koskaan edes ollut mitään suomalaista elämäntapaa josta irtautua. Suomessa on yli 5 miljoonaa elämäntapaa, tai useita erilaisia viitekehyksiä joiden kautta hahmottaa itseään. Tai kuplia, niinkuin Hamilo niitä nimittää. Minäkin elän useissa rinnakkaisissa: vihreässä, oulunkyläläisessä, poliittisessa, nuoressa, musiikkikuplassa ja monissa muissa. Ja niin elää totta kai Hamilokin.

Meidän eromme ehkä lienee siinä että minä paitsi tiedostan tämän, en suinkaan kuvittele elämäntapoja jonain banaalin binäärisenä pk-seutu vastaan muu suomi -jakona. Hieman myös vierastan Hamilon tapaa myös ylipäätään puhua elämäntavasta. Jos me otamme nurmijärveläisen, kalliolaisen ja vaikkapa oululaisen henkilön ja katsomme heidän elämäntapa-erojaan niin mitä näemme? He toki saattavat äänestää eri puoluetta ja on tietysti mahdollista että kalliolainen ihminen kulkee töihin julkisilla, mutta eikai puoleen äänestäminen ole vielä elämäntapa? On toki mahdollista että kalliolainen henkilö on titteliltään asiantuntija (Helsingin yleisin ammattinimike) mutta ei asiantuntijuuskaan ole varsinaisesti elämäntapa, siinä missä myyntipäällikköys, lähihoitajuus tai varastotyömieheyskään ei sitä välttämättä ole.

Tuliaseita on Kalliossa vähän samasta syystä kuin purjeveneitä on Kainuussa vähän: ei ole metsämaita joissa käydä metsästämässä. Tai isoa vettä purjehtia. En oikein ymmärrä millä ihmeen tavalla pyssyn omistaminen on markkeri elämäntavasta. Ehkä se enemmän signaloi harrastuksesta, ainakin toivottavasti.

Hamilon viimeinen lause on aivan käsittämätön:

  • Punavihreässä kuplassa Helsingin Siltasaaresta Käpylään asuu hieman alle satatuhatta ihmistä, alle kaksi prosenttia suomalaisista. Heidän maailmankuvansa on kuitenkin erittäin voimakkaasti yliedustettuna suomalaisessa mediassa. Kaikki niin sanotun etelän median toimitukset sijaitsevat parin kilometrin pyöräilymatkan päässä punavihreän enemmistön asuinalueilta.

Minä en oikein taas ymmärrä että miten minunkin maailmankuvani on yliedustettuna mediassa? Mitä se tarkoittaa? Miten tämä punavihreä elämäntapa näkyy uutisissa? Huomautettakoon että kaikkien puolueiden toimistot ovat pyörämatkan päässä Kalliosta. Kaikkien isojen metsäyhtiöiden pääkonttorit ovat myös kävelymatkan päässä Kalliosta. Kaikki lainsäädäntöinstituutiot ovat kävelymatkan päässä Kalliosta, kuten myös kaikkien suomalaisten teleoperaattoreiden pääkonttorit. Mainitsinko jo ammattiliitot ja teknologiaklusterin? Mitä tästä voi päätellä? Ei mitään, oikeastaan. Muuta kuin sen että fillari on pk-seudulla kätevä liikkumisväline.

En oikein ymmärrä mitä tarkoitusta tämä Hamilon kirjoitus palvelee. Ei ole varsinaisesti uutinen että perussuomalaiset ja vihreät ovat useasta asiasta eri mieltä (toisaalta löytyy niitä kohtia mistä ollaan samassakin veneessä) eikä myöskään ole uutinen että ihmiset ovat erilaisia ja muodostavat erilaisia viiteryhmiä. Marko Hamilo, mitä tää nyt oli?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Jos nyt nuo persukommentit unohdetaan tyystin, niin ei ole sinänsä mikään ihme, että Suomen oikeastaan ainoan urbaanin alueen arvot poikkeavat metsäsuomalaisista arvoista. Minusta suurin harmi tässä on, että Helsinkiä pyritään kuitenkin kehittämään näiden metsäsuomalaisten arvojen pohjalta, jonka vuoksi kaavoitusmääräykset estävät uusien Kallioiden ja Punavuorten rakentamisen Helsingissä, mistä seuraa asuntojen hintojen nousua ja keskiluokkaistumista kantakaupungin vanhoilla työläisalueilla. Nykyinen kehitys johtaa siihen, että kantakaupunki näivettyy muutaman miljonäärin reservaatiksi, ja sitten sitä kaupunkia joutuu hakemaan ulkomailta.

Käyttäjän saloniemi kuva
Tuomas Saloniemi

mun on aika vaikea nähdä kaavoitusprosessia jollain tapaa elämäntapana. Se on toki poliittinen valinta miten Helsinkiä kehitetään, mutta viranomaistoiminnalla ei varsinaisesti ole elämäntapaa. Itse asiasta olen tietysti samaa mieltä, vaikka tämä asia ei varsinaisesti ole sekään mikään pk-seutu - muu maailma -vastinpari.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Sitä pk-seutu vs. muu maailma -mentaliteettia ajavat pääasiassa maakuntien sanomalehdet ja kansanperinne. Hamilon taustoista en paljon mitään tiedä, mutta jättäisin nämä kommentit omaan arvoonsa. Paitsi että. Harvoin Hesarissa nälvitään, kuinka Hinnerjoella elää niin junttia porukkaa, etteivät osaa edes metrossa suunnistaa. Sen sijaan olemme saaneet Tuntemattomasta Sotilaasta lähtien toistuvasti lukea, kuinka helsinkiläiset ovat kategorisesti ylimielisiä, rappiollisia ja koppavia. Ihan vapaasti saavat minun puolestani näin ajatella, mutta valitettavasti tällä propagandalla on myös seurauksia.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Hamilon mainitsema "voimakas yliedustus suomalaisessa mediassa" on makuasia. Oman tuntumani nojalla Kallion elämänmenosta voi pysyä autuaan tietämättömänä, kunhan ei käy siellä.

Voi olla, että yliedustusta on, mutta se on kyllä sitten ihan vain seurausta siitä, miten pääkaupungin ilmiöt ylipäätään ovat vahvasti mediassa esillä. Maan johtava päivälehti on samalla Helsingin alueen kaupunkilehti. Siinä on viime aikoina ollut kuulemma myös juttuja siitä, miten toimittaja on uskaltanut ajaa metrolla Vuosaareen. Mutta toisaalta, jos lukee Satakunnan Kansaa, kuten minä, niin siinä ei ikinä puhuta mitään Kalliosta.

Hurstin leipäjonon kuvateksti on hupaisa veto Hamilolta. Leipäjonosta käsittääkseni valittivat Kallioon vasta hiljan muuttaneet kovaa tiliä tekevät ihmiset. Hamilon kaksinaismoralismista moitiskelemat punavihreät suvaitsevat hurunupit marssivat sen puolesta, että leipäjono olisi säilytetty.

Hamilon mielestä ilmeisesti aidointa Suomea edustavat Nurmijärvi ja Mäntsälä. Tämä on ensimmäinen kerta, kun kuulen että aitoa maaseutua edustaa metropolialueella sijaitseva vakavaraisten maallemuuttajien paikkakunta, joka on 75-prosenttisesti nukkumalähiö.

Lisäksi, "tyypillinen suomalainen asuu omistamassaan pientalossa"? Hah. Tyypillinen suomalainen asuu siellä, mistä on töihin siedettävä matka ja mihin hänellä sattuu olemaan varaa.

Minä olen asunut viisitoista vuotta elämästäni Tampereella ja parikymmentä vuotta Satakunnan maaseudulla, jossa asun tälläkin hetkellä. Täällä tulen toimeen hyvin, ihmiset ovat tuttuja ja jutustelua syntyy matonpesupaikalla tai vaikka postin jonossa. Minä en ymmärrä Kallion pientä punavihreää alakulttuuria. Mutta enpä kyllä ymmärrä Helsingin alueen perussuomalaisiakaan. Enkä ymmärrä Marko Hamiloa ja hänen fiksaatioitaan senkään vertaa.

Jukka Mäkinen

"Minä olen asunut viisitoista vuotta elämästäni Tampereella ja parikymmentä vuotta Satakunnan maaseudulla, jossa asun tälläkin hetkellä."

Tuo kyllä selittää paljon. Otan osaa.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Miksi ihmeessä? Olen viimeinkin päässyt työurani aikana siihen tilanteeseen, jossa voin ainakin hetkellisesti valita asuinpaikkani. Ei tarvinnut kauaa miettiä, mihin asetun.

Olen asunut lyhyempiä aikoja muuallakin, kuten Jyväskylässä, Riiassa, Istanbulissa ja Varsovassa. Tämä on ehdottomasti viihtyisämmästä päästä. Sitä en sitten tiedä, missä kuplassa itse majailet, vaikka eipä sillä niin väliksi.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

T.S.> ....millä ihmeen tavalla pyssyn omistaminen on markkeri elämäntavasta.

oooo

....enemmänkin se on markkeri kuolintavasta.

---
Jos Stadin menneiden vuosien slangi ja kalliolaisuus kiinnostavat, niin olkaa hyvä, kirjoittajakin on tuttu, sivut 18- 19:

http://eproof.fram.fi/flipbooks/416/

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Tämä Hamilo on ilmeisesti vihreä myyrä persujen piirissä ja vahvistaa ja ylläpitää Helsingin vihreän eliitin itseymmärrystä ja identiteettiä jotenkin erilaisena, kansainvälisenä tai peräti poikkeavaa elämäntapaa viettävänä viiteryhmänä.

Tosiasiassa mainituilla vihreillä on sosiaalisen erottautumisen kaksoisstrategia, jossa samanaikaisesti on hyvin tärkeää sosiaalisesti erottautua ikään kuin alapuolella olevista vaihtoehtoihmisistä, vanhoista hipeistä, vähemmistöistä ja alkuperäiskansoista ja toisaalta sitten laajemmassa julkisuudessa ja suhteessa persuihin suvaita ja edustaa mainittuja ryhmiä. Esimerkiksi Biodiversiteettisopimuksen (1994) 8j artiklan ensimmäinen pointti on, että pitää kunnioittaa etc alkuperäiskansojen ja paikallisyhteisöjen sellaista tietämystä, käytäntöjä ja keksintöjä, jotka liittyy... Vihreät eivät kunnioita, he vaan selittävät että eihän niillä alkuperäiskansoilla Ym sellaista tietämystä tietenkään ole mutta minä ymmärrän niitä sosiaalisia merkityksiä, joita tällaisella kuvitelmalla voi syrjitylle vähemmistölle olla... Vihreitä ei huvita noudattaa voimassa olevia kansainvälisiä sopimuksia vähemmistöjen oikeuksista.

Käyttäjän saloniemi kuva
Tuomas Saloniemi

Jos luet ton blogin moderointilinjan, niin siellä kielletään vaikeasti avautuva mystinen kanavointi. On ehkä parempi että keskustelet näistä jutuistasi ammattilaisen kanssa etkä enää kommentoi tätä blogia.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Pitäisiköhän minun lopettaa näiden bogien kirjoittaminen, jotta Kallio ei olisi yliedustettu myös suomalaisessa poliittisessa blogisfäärissä?

Jukka Mäkinen

"Ei ole koskaan edes ollut mitään suomalaista elämäntapaa josta irtautua."

Väite ainoastaan todistaa että blogisti elää ja on elänyt omassa pienessä punavihreässä lintukotokuplassaan siellä jossakin "Kalliossa" ilman minkäänlaista kokemusta vertailukohteesta.

Mitä kauemmin ja kauempana Suomesta ja laajemmalla perspektiivillä asioita seuraa, sen selkeämmäksi käy että suomalaisilla todellakin on oma erittäin suomalainen elämäntapansa.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

"Mitä kauemmin ja kauempana Suomesta ja laajemmalla perspektiivillä asioita seuraa, sen selkeämmäksi käy että suomalaisilla todellakin on oma erittäin suomalainen elämäntapansa."

Tarkoitatko tässä nyt, että Kalliossa asuvat itse asiassa ovatkin erityisen suomalaisia, kun heitä vertaa ulkomaalaisiin?

Jukka Mäkinen

"Tarkoitatko tässä nyt, että Kalliossa asuvat itse asiassa ovatkin erityisen suomalaisia, kun heitä vertaa ulkomaalaisiin?"

Suurinpiirtein, ne pienet erot kalliolaisten ja maalaisten välillä katoavat samankaltaisuuden harmaaseen massaan.

Käyttäjän saloniemi kuva
Tuomas Saloniemi

Kerro nyt mitä se suomalainen elämäntapa on ja mten se tulee esiin? Faktoidina mainittakoon että mä en oo koskaan asunut Kalliossa. Monessa muussa paikassa tosin, nykyään Oulunkylän nukkumalähiössä. Ei eroa havaintojeni mulaan Kalliosta kuin kapakoiden ja ihmisten määrässä.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Itse asun myös Ogelissa, ja sanoisin omien kokemuksieni pohjalta, että myös ihmisten laatu on täällä erilainen. Tämän toki tilastotkin vahvistavat. Ogelissa elää keskimäärin vanhempaa porukkaa ja huomattavasti enemmän lapsiperheitä, mikä selittää sen, miksi tämä paikka on niinkin ikävä nukkumalähiö, ja miksi niitä baareja ei ole tarpeeksi.

Mitä siihen suomalaiseen elämäntapaan sitten tulee, niin se voidaan esimerkiksi määritellä keskimääräisen suomalaisen kautta. Isketään yhteen tilastoja asumispreferensseistä, ruokailutavoista, pariutumiskäytännöistä, äänestyskäyttäytymisestä, iästä jne. Kyllä kai joku senkin homman on valmiiksi tehnyt.

Käyttäjän saloniemi kuva
Tuomas Saloniemi Vastaus kommenttiin #17

jos minä äänestäisin näissä vaaleissa vaikkapa demareita ja ensi vaaleissa keskustaa, niin olisiko elämäntapani jotenkin muuttunut? Kun esimerkiksi demarit tippuvat gallupeissa, niin tarkoittaako se että sosialidemokratia on elämäntapa jota iso osa ihmisistä on nyt hylkäämässä? tai että kokoomuslainen elämäntapa on nousussa? Muuttuuko äänestämisen lisäksi mikään muu asia ihmisen elämässä tämän elämäntapavalinnan myötä?

Asumispreferenssit voisivat olla tietysti jonkinlainen mittari, mutta senkin kuvausvoimaisuutta vähän karsastan. Siihen liittyy niin paljon muitakin tekijöitä kuten asuntojen keskimääräinen hinta ja saatavuus, että tämäkään tarkastelu ei tuottaisi oikein mitään tuloksia. Pariutumiskäytännöt lienevät melko universaaleja. Tämän pystyy todistamaan jokainen joka on nähnyt nuorten miesten soidintanssin Jalasjärven ABC:lla tai Kuudennella linjalla.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt Vastaus kommenttiin #23

Äänestyskäyttäytyminen tunnetusti määräytyy esimerkiksi taloudellisen aseman ja toisaalta arvojen perusteella, joten kyllä puoluekannatuksesta jotain voidaan päätellä. Toki ihmisillä on vapaus valita, ketä äänestää, mutta uskallan väittää, että ennemmin äänestetään mieltymysten mukaisesti kuin niitä vastaan. Menestyvät puolueet ovat kuitenkin niitä, jotka elävät tässä ajassa, ja muuttavat ajamiaan asioita äänestäjiä miellyttääkseen.

Asumispreferenssit olisi tietysti helpoimmin mitattavissa, jos kaikilla olisi täysi taloudellinen vapaus valita. Koska kuitenkin elämme jonkinlaisessa markkinataloudessa, niin se ei ole mahdollista. Tämä voidaan kuitenkin ratkaista esimerkiksi yksinkertaisesti kysymällä, että miten ihmiset haluaisivat asua. Näinhän on kyllä usein tehtykin.

Pariutumiskäytännöt eivät suinkaan ole universaaleja ainakaan kansainvälisessä mielessä. Useassa maailmankolkassa ei esimerkiksi ole vapautta valita omaa puolisoaan, ja myös erilaisia ominaisuuksia suositaan kumppania valitessa eri puolilla maailmaa. Eikö sitäpaitsi se, että soidinmenot sekä Jalasjärvellä että Kalliossa ovat samanlaisia, nimenomaan kerro suomalaisista tavoista jotakin?

Oleellista ei kuitenkaan ole tarkalleen ottaen se, mitä mitataan, vaan se, että tiedostetaan, että sopivia mittauksia tekemällä on mahdollista saada jonkinlainen kokonaiskuva suomalaisista.

Käyttäjän saloniemi kuva
Tuomas Saloniemi Vastaus kommenttiin #24

Äänestyskäyttäytyminen määräytyy monien tekijöiden perusteella joista irrationaalinen perstuntuma lienee kaikista suurin, joten sitä en kyllä käyttäisi tässä tarkastelussa. Lisäksi samojenkin ihmisten arvot ja painotukset saattavat vaihdella vaaleista toiseen. Tunnen esimerkiksi ihmisen joka äänestää kuntavaaleissa vihreitä koska ei pidä autoista ja haluaa ruuhkamaksut, ja kokoomusta eduskuntavaaleissa koska haluaa matalammat verot. Eikä tämän ihmisen elämäntapa muutu piiruakaan vaikka puolue vaihtuisi.

Maailmassa on toki monta paikkaa jotka ovat hyvin erilaisia Suomeen verrattuna- sitä minä en yritä edes väittää. Se että nuoriso ainakin länsimaissa pariutuu melko samalla tavalla kertoo että länsimaat ovat tältä osin melko samanlaisia, ei sen enempää eikä vähempää. Tämä ei kuitenkaan kerro siitä että kalliolainen elämäntapa olisi jollain tavalla erilaista kuin suomalainen elämäntapa, eikä ainakaan sitä että kalliolainen elämäntapa olisi jotenkin muuttumassa tai irtautumassa "suomalaisesta".

Totta kai voidaan mitata keskiarvosuomalainen, mutta mitä se sitten kertoisi?

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt Vastaus kommenttiin #25

Jos tämmöinen keskivertokansalaisen arvio tehtäisiin, ja jos vastaava kysely tehtäisiin kalliolaisille, niin se kertoisi täsmälleen sen, mitä tässä nyt penätäänkin. Minua ainakin kiinnostaisi tulokset tietää.

Jukka Mäkinen

Kirjoitin "Kalliossa", lainausmerkeissä tarkoituksella. Henkinen "Kallio" on se mistä ei näe suomalaisen elämätavan eroa omaa laatua. Jo se että niuhotetaan kallioidenn tai oulunkylien (tai Helsingin ja maaseusun) lähes olemattomista eroista osoittaa ettei ole kokemusta tai näkemystä maailmasta.

Veli Gagarin tuossa alempana viittaa samaan asiaan. Metsän näkee puilta kun menee vähän kauemmaksi katsomaan.

Suomalaisen elämäntavan omalaatuisuutensa on lähinnä asenteessa ympäröivään todellisuuteen, suhtautumisessa ja reagoimisessa asioihin ja tavassa toimia ja kommunikoida. En osaa sitä näin nopeasti sanoiksi pukea mutta sen havaitsee sen kohdatessaan.

Käyttäjän saloniemi kuva
Tuomas Saloniemi Vastaus kommenttiin #19

Minä olen elämäni aikana asunut useassa maassa parilla mantereella ja minä en edelleenkään pysty havaitsemaan mainittavia eroja Kallion ja muun Suomen välillä - siis sellaisia, jotka nimenomaan polarisoisivat näitä kahta aluetta. Kuten kirjoitin, ihmisillä on erilaisia viitekehyksiä ja ihmiset eri puolilla Suomea ovat erilaisia. Jos väitetään että kalliolaisten ihmisten elämäntapa on voimakkaasti eriytymässä "suomalaisesta elämäntavasta", niin väite kyllä vaatii epämääräistä tunnetta enemmän perusteluja.

Jukka Mäkinen Vastaus kommenttiin #22

Enhän minä kalliolaisten ja maalaisten suurista eroista puhunutkaan vaan suomalaisen elämäntavan olemassaolosta, minkä sinä halusit kieltää.

Käyttäjän saloniemi kuva
Tuomas Saloniemi Vastaus kommenttiin #33

No kuvaile nyt vielä sitä suomalaista elämäntapaa- mitä se on ja miten se esiintyy?

Jukka Mäkinen Vastaus kommenttiin #35

Miksi kuvailisin? Jos et itse sitä ole vielä huomannut "monilla mantereilla asuessasi", niin en ala selvittämään. Ymmärrys joko tulee ajan kanssa tai sitten ei. Ei lapsillekaan kannata alkaa yleistä suhteelisuusteoriaa selvittämään koska heidän kapasiteettinsa ei ole vielä siihen valmis.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Maakunnallisia kulttuuri- ja arvoeroja esiintyy toki laajassa maassa hyvin paljon ja ne ovat selkeästi havaittavissa.

Mutta ei myöskään voi kiistää, että asetelma Helsinki - Muu Suomi on viimeiset sata vuotta ollut olemassa ja on voimissaan tänäkin päivänä.

Pitkän aikaa kaukaa ulkomailta tarkasteltuna tuo ero vähitellen tuntuu pienenevän ja helsinkiläisetkin sulautuvan siihen yleiseen "suomalaisuuteen", jossa korostuvat sellaiset kulttuuri- ja käyttäytymiserot, jotka ovat selkeimmin hahmotettavissa Suomessa omaan asuinmaahan nähden.

Helsinki on aina ollut Suomessa tietynlainen eurooppalaisuuden sillanpää, jota kautta uudet virtaukset ovat tulleet ja vasta myöhemmin levittäytyneet muualle. Nykyisen globaalin somen ja sähköisen tiedonkulun myötä tämä ero lienee kuitenkin pikemminkin pienenemässä kuin kasvamassa.

Reino Jalas

"En oikein ymmärrä mitä tarkoitusta tämä Hamilon kirjoitus palvelee."

Kyseinen Hamilo ei ole minulle ennestään tunnettu tiedetomittaja.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marko_Hamilo

Taitaa olla muutenkin aika toivoton yritys tuo. Vihreiden lukea Persujen
puoluelehtiä, ja Persujen lukea Vihreä Lanka lehteä. Koettaa ymmärtää ja sisäistää mitä ja miksi kukin mitäkin sanoo ja tarkoittaa.

Jo pelkästään kanta ydinvoimaan. Siinäkin on jo niin suuri jakava tekijä. Uskottavaa ymmärrystä ja pitäviä synapseja naapurin perustelujen logiikkaan ei omissa aivoissa yksinkertaisesti synny.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Blogi alkaa sanoilla:
"Kallion alue oli vuosisadan alussa hurja paikka."

En tiennytkään, että Kallio oli tuollainen paikka 14 vuotta sitten.
Itse asuin siellä 1950 - 1965.

Henry

Käyttäjän saloniemi kuva
Tuomas Saloniemi

Kah, korjataan. Kontekstista selvinnee että tarkoitin toki viime vuosisataa.

Juhani Penttinen

Kyllähän nuo 1900-luvun sakilaiset olivat aivan oikeasti hurjaa joukkoa.

http://personal.inet.fi/koti/kkoskela/koskela2.html

Itse asuin Kalliossa (tarkalleen ottaen Harjun alueella) vv.1987-2005 ja tuolla kommenteissa mainitussa Ogelissa vv 1960-1985 ja hivenen yllättynyt tuosta nukkumalähiö määritteestä. Itse en osaa pitää näitä radanvarren vanhoja kyliä nukkumalähiöinä juuri niiden pitkän historian takia. Esim. Oulunkyläkin oli itsenäinen kunta aina vuoteen 1946 asti.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll Vastaus kommenttiin #26

#26

Todella lukemisen arvoinen linkki.

Jukka Mäkinen Vastaus kommenttiin #34
Käyttäjän AnttiMikkola1 kuva
Antti Mikkola

Asun "kuplan" alueella. En äänestä Vihreitä, ajan autoa enkä ole homo. On toki totta, että Kalliossa persuilua vastustetaan enemmän kuin jossain muualla, mutta sehän ei ole huono asia.

Mediaedustus jos sellaista on johtunee siitä, että alueella asuu kohtuullisen paljon ihmisiä, jotka saavat leipänsä tavalla tai toisella mediasta. Kallio on kuitenkin hyvää vauthia "punavuorestumassa" eli hinnat ovat liikaa tavikselle. Tuleeko seuraava "hip" alue olemaan jokin 60-luvun lähiö?

Hannu Töyri

Tuomas, ei juna mennyt Malmin hautausmalle Vallin nuorisotalota vaan Harjun ruumishuoneelta. Isoäitini äidin kuolinilmoituksessa neuvotaan hautajaisvieraille näin.

Käyttäjän saloniemi kuva
Tuomas Saloniemi

Pirskata, tätä juuri tarkoitin. Korjataan. Itsehän olen täysin junantuoma tässä helsinkiläisessä elämäntavassa etten tätäkään saanut intuitiivisesti oikein.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#38

niin.... se kait on tiedossa että enisesta Harjun ruumishuoneesta kunnostettiin nykyinen Harjun nuorisotalo.

Antti Keskinen

Hmmm... ilman tätä blogikirjoitusta en olisi ikinä tullut hapattaneeksi mieltäni Marko Hamilon persupopulismia pursuavalla artikkelilla.

Tämä blogi lienee parasta mainosta puolueen asialle?

Toimituksen poiminnat